úterý 25. března 2008

Mmmmněhně

Byla neděle večer a já se stále nemohl rozhodnout, jak zpracuji tu krásnou jehněčí kýtu zakoupenou při sobotním výletu do Rožnova. Prošel jsem nespočet receptů, prolistoval deset různých kuchařek a pořád nic – tohle mi připadalo složité, tamto zas málo zajímavé, na ono nemám ingredience ... nakonec jsem se rozhodl pro svoji oblíbenou a obecně osvědčenou „divokou úpravu“. Je to způsob který mě zatím nezklamal, tak proč jej nezkusit i na jehně.

O nějaké odležení masa jsem se nemusel starat – jednak to mladé jehněčí zase tak moc odpočinku nepotřebuje a vzhledem k tomu, že jsem ho kupoval v řeznictví pravděpodobně už nějakou dobu „leželo“.

Zde je můj návod na úpravu:

Vykostěnou jehněčí kýtu rozdělte na větší kousky, pečlivě odstraňte všechen tuk a blány, jednotlivé vrstvy osolte a vložte do pekáče. Posypte celým pepřem, přidejte dvě kuličky nového koření, dvě hřebíčky, kousek bobkového listu, tři rozmáčknuté kuličky jalovce, pár čerstvých lístků šalvěje a dvě čerstvé snítky rozmarýnu. Jednu mrkev, jednu cibuli, kousek celeru a kořene petržele nakrájejte nahrubo a přidejte k masu. Plátky anglické slaniny stočte do růžiček a vsuňte do mezer mezi kousky jehněte a zeleniny. Přikryjte a nechejte do druhého dne odpočinout v lednici.

Následující den podlijte vodou a pečte přikryté v rozehřáté troubě asi na 180 stupňů asi hodinu. Na poslední čtvrthodinu odkryjte, přilijte trochu vína (já použil asi deci růžového André) a dopečte – šťávička bude příjemně navinulá. Poté výpek slijte, propasírujte do něj část upečené zeleniny (můžete přidat oříšek másla) a pomalým vařením zredukujte na potřebnou hustotu. Krásně jemné masíčko podávejte podlité výpekem a doplněné o mrkvičku a slaninu z pekáčku. Jako přílohu můžu doporučit rýži, ale dobré jsou i houskové knedlíky či vařené brambory.

A budete-li tomuto jehněčímu říkat mmmněhně, tak jako architekt Numerobis z Asterixe a Kleopatry, nelze se vám divit. Tato úprava je totiž skutečně mmmmňam :o)

Kolíček

Žádné komentáře: