neděle 24. února 2008

Za kávou na hrad?

Marně jsem přemýšlel, kam vyrazit za slunného nedělního odpoledne a vzpomněl jsem si na článek v novinách - byl o výstavě Zmizelý svět brněnských kaváren. Protože jsou kavárny častým cílem mých večerů, rozhodně jsem si tuto výstavu nemohl nechat ujít. Začala ve středu 20. února na brněnském hradě Špilberk a potrvá až do 20. dubna. Natěšený jsem tedy vyfuněl kopec k hradní bráně - byl jsem zvědavý na kouzlo starých kaváren, na prvorepublikovou noblesu a také jsem chtěl poznat další tvář Brna.


No, ne že bych byl zklamaný, ale moje očekávání bylo větší (a dobře mi tak, měl jsem se nechat překvapit). Výstava se skládá z asi 50 velkých zasklených koláží dobových fotografií a kreseb, na kterých vám autoři představí minulost stávajících i zaniklých brněnských kaváren (Zemanova kavárna, Slavia, Avion ...). Velkou vadou na kráse je, že jsou tyto půvabné snímky opatřeny jen krátkým nadpisem bez dalších informací (chybí třeba časové zařazení snímku nebo detailnější popis podniku).

Koho nebaví obrázky, ten se může pokochat praktickou ukázkou kavárnictví - ve vitrínách je vidět dobový servírovací porcelán (běžně k vidění v bazaru či starožitnictví), kovové konvice a další nezbytné doplňky tehdejších kaváren jako je šachový stolek, krásně zdobené popelníky, cukřenky ... všeho ale jako šafránu.

Výstava je rozložena do třech místností a v prvních z nich je poněkud děsivá instalace - tři figuríny v dobovém oblečení a chemlonových parukách se u stolků snaží navodit patřičnou atmosféru, u mě to však vyvolalo spíše smích. Když projdete místnostmi které vás seznámí s historií, dostanete se do současnosti. Ve vedlejší chodbě je totiž instalována výstava krásných fotografií Miloše Strnada - ten se inspiroval v několika soudobých kavárnách a nafotil cyklus detailů z jejich interiérů.

Celá chodba je laděna do příjemného oranžového tónu, mezi fotografiemi jsou kulaté stolečky, u kterých se můžete začíst do dobových časopisů, vyluštit křížovku nebo jen tak posedět u kávy (je zde připraven funkční automat na kávu od jednoho z partnerů výstavy - ale zázraky nečekejte - klasické kafe za 8 kaček do kelímku). Zajímavostí jsou určitě dva velké profesionální kávovary, u kterých bohužel opět chyběl jakýkoliv popisek!

Zásluhou paní průvodkyně bylo absolvování výstavy přesto docela příjemným zážitkem - trpělivě odpovídala na dotazy a věděla toho opravdu hodně, i když podle jejích slov "žádným speciálním školením o výstavě neprošla". Výstava bude snad poutavá pro rodilé brňáky, kteří na fotkách hledají místa svého mládí. Pro ostatní bude možná trošku nudná, ale určitě stojí za shlédnutí.
Pozor! Fotografování je ze záhadných důvodů zakázáno - možná proto, že skoro není co. Já jsem však pořídil pokoutně pár obrázků jako důkaz návštěvy :o)

Muzeum města Brna
hrad Špilberk
otevřeno: únor - březen ST - NE 10 - 17 hodin, duben ÚT - NE 9 - 17 hodin
spilberk.cz

Zdraví Kolíček!


2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Tak jste navštívil? Já jsem viděla výstavu pouze v přípravách, takže už se asi do toho kopce nevydám :) A docela s vaším soudem souhlasím. Ta mašinka ve vitríně je legenda mezi profi mašinami FAEMA E61, originál z roku 1961 po opravě v Bologni. Vezla jsem ji tam osobně s majitelem Leonem Klestilem....škoda, že popisek chybí, to mě mrzí, ale výstavu koncipovalo Muzeum m. Brna, tak na to pan Klestil vliv neměl. Škoda.

pan Kolíček řekl(a)...

Díky za informaci o mašince, zase jsem o něco chytřejší - škoda pro návštěvníky, kteří absencí popisku asi nedocení její kouzlo :o)