středa 3. června 2009

Jako paša

Tak to se mi stalo poprvé – měl jsem téměř celou koštovací akci pro sebe. Tuto neděli, při příležitosti brněnského setkání ministrů zemědělství a rybářství zemí EU, byl pro prostý lid na Zelném trhu uspořádán kulturní program. Pro děti, co nevystrčí celý rok nos z města, byla připravena přehlídka domácího hospodářského zvířectva (aby věděly cože to máma strká v neděli do hrnce). A nám jedlíkům mělo Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Jihomoravského kraje a Regionální agrární komora Jihomoravského kraje představit některé z vítězů soutěže Zlatá chuť jižní Moravy. Aspoň jsem to tak z kusých informací pochopil.

Vypravil jsem se tedy v jedenáct dopoledne do města na nákup s tím, že v rychlosti prolítnu „zelňák“, omrknu čím nás hodlají vítězové poctít a případně některou z těch lahůdek přinesu domů. Celé domácnosti jsem přislíbil návrat nejpozději v jednu hodinu odpolední. Jenže! Počasí nestálo za nic a tak umělci předváděli své dovednosti jen pro pár desítek nejodvážnější brňáků. Zvířátka mokla na studené dlažbě a potravinářských vítězů přijela doslova hrstka. Nabídka dobrot se tak smrskla na valašské frgále, štramberské uši, černohorské pivo, židlochovické uzeniny a něco málo skvěle připravených pokrmů (ochutnal jsem) z rostlinné bílkoviny Robi. Prostě klasicky blbá organizace.

Zaujal mě však stánek firmy Porta Solis nabízející zde česká a zahraniční biovína. A to v docela slušném množství, napočítal jsem celkem dvacet šest různých vzorků. Hodnou chvíli jsem přemýšlel, kterou z nabízených lahví zakoupit (názvy některých z nich jsem nikdy předtím neslyšel), když mě slečna prodavačka přerušila nabídkou zúčastnit se koštu prodávaných vín v podzemí nedaleké restaurace U Pandura. To mě pochopitelně zaujalo, ochutnávka biovín se nekoná každý den. Obvolal jsem pár známých zda nechtějí také přijít; nikdo nemohl a tak jsem se rozhodl jít do toho vlastními silami.

Trochu mě popravdě vyděsila cena 230 Kč za možnost ochutnání maximálně dvaceti vzorků, ale nakonec jsem ji akceptoval. A tak se mi přihodilo to, co jsem dosud znal jen z historek: „ Kterak manžel odešel na nákup a vrátil se za dva dny“. Jenomže v kratší verzi. Zatímco kostelní hodiny na ulici odbíjely dvanáct, mně byl naléván první vzorek. Zakusoval jsem k němu podávané biosýry a s dalším a dalším vzorkem pomalu zapomínal na čas. Ve dvě mi došlo, že návrat v jednu nestihnu a telefonicky jsem přislíbil, že ve tři se určitě objevím ve dveřích a že už „vlastně jdu“. A dál mi byly nalévány zajímavé vzorky vín a mně bylo dobře, jen jsem se divil, proč jsem ve sklepě většinu času sám, nepočítám-li pětičlennou obsluhu.

Skutečně, za dobu, kterou jsem zde strávil, přišli snad jen čtyři páry ochutnávačů. Nevím kdo za to mohl, ale krom nápisu na výloze restaurace nebylo v širokém okolí vůbec znát, že se zde něco takového koná. Prostě někdo z organizátorů zapomněl na propagaci. K vlastní smůle a hlavně ke škodě potenciálních zákazníků. S biovíny se ve vinotékách setkají jen výjimečně, v bioprodejnách zřídka a v běžné prodejní síti téměř vůbec ne.

Takže jediný spokojený jsem byl nakonec já sám. Protože kolikrát se vám za život stalo, abyste byli půl dne jako paša obletováni, pobízeni k další ochutnávce a ještě se na vás personál stále usmíval? Ze samého nadšení jsem si čtyři láhve pořídil. Jen mi doteď není jasné, proč měl v půl šesté večer z mého návratu domů radost jen pes.

Zdraví vás Kolíček

7 komentářů:

Unknown řekl(a)...

Ahoj pane kolicku, no jesteze aspon pejsek mel taky radost:-). Mam na vas otazku: Je to nejak poznat na chuti vina, ze je bio?

pan Kolíček řekl(a)...

Alena:
nejsem odborník přes víno, v tom by vám poradil spíš www.jizni-svah.cz, má na svých stránkách nedávno zveřejněný hezký článek o biovíně. Já spíš dělím vína na ta která mi chutnají a na ta druhá - jako asi většina běžných konzumentů. A v tomto případě to bylo podobné - některá mi vyhovovala a jiná bych podruhé nemusel. Ovšem připomněla jste mi tím dotazem starý moravský vinařský vtip - říkávalo se, že se vína dělí na "dá sa, nedá sa a dá sa pražákom" :o)) Ale to už je snad minulostí.

Anonymní řekl(a)...

...dá sa piť, dá sa svařiť, dá sa pražákom... ;-) - takhle to znám já.
aida
P.S. Byla ta vína naše, nebo z dovozu?

Papaja řekl(a)...

Nevím, proč už je u nás skoro pravidlem, že když už to vypadá, že se něco povede a někdo měl dobrý nápad, tak selže propagace a organizace. Nejlepší příklad jsou oslavy Sv.Vavřince v Kladně (naprosto bez reklamy), adventní trhy (jestli se tomu tak dá říkat). Občas dokonce pátrám "kde zase letos budou", protože se místo stále mění. Ale kvůli těm pěti stánkům nemá cenu hledat. Proč docela velké město (tím myslím i Brno) nedokáže své akce prodat? Například loňský koncert Petera Lipy byl naprosto v utajení. Došlo tak k situaci, že (dle mého názoru) slovenská a evropská jazzová jednička koncertovala v kladenském divadle asi před 50 diváky :-( Atmosféra byla sice bezva, ale bylo mi trapně... Z důvěrného zdroje vím, že na magistrátech a podobných městský úřadech větších měst jsou lidé v PR odděleních velmi nadprůměrně placeni, pořádají pro sebe neustále "team-building" s "lanovými aktivitami" a podobné "in" věci, v kancelářích mají poslední výkřiky techniky, služební auta... A když se najde taková pěkná akcička, jak píšete (nebo pokus o ni), tak příští rok u není, protože "lidi neměli zájem"!
Fuj, to jsem se rozčílila :-(

Evas řekl(a)...

Himmlhergot, pane Kolíčku, 230 korun za dvacet vzorků je přece pěkná cena. A navíc s takovým servisem... To bych si taky dala líbit. Závidím trošku :-)

pan Kolíček řekl(a)...

Aida:
to je další verze, také snad už neplatná :o)) Vína byla česká i zahraniční (13:13), když mrknete na jejich stránky, tak na ně narazíte :o)
Papaja:
nezbývá než souhlasit - aspoň co se Brna týká. Přitom reklama tomu byla dělána docela velká - tedy že se uskuteční, horší to bylo s pátráním po detailním programu. Prostě to celé vypovídalo o přístupu pořadatelů. Všimněte si fotografie stánku s cedulí "..my víme co jíme.." Měl být informační, ale roli informátorů nahrazovalo pár pohozených letáčků. Aspoň že posloužil kolemjdoucím k úkrytu před deštěm - a k pojídání klobásy :o)) A už se nemračte, dejte si panáka a užívejte života :o))
Evas:
dyk taky píšu, že jsem byl nakonec móc spokojenej :o))

Peťka | vinařství řekl(a)...

Taky by mě zajímalo jestli jde biovíno nějak poznat. Tedy odborníci ho asi poznají, ale my amatéři, co pijeme co nám chutná :D